piątek, 15 września 2017

20 jeździeckich trików


Siedzę w siodle od parunastu lat, a brutalne życie nauczyło mnie jak radzić sobie w trudnych sytuacjach. Przy niecałym 1.60 wzrostu zatrzymanie z ziemi galopującego konia jest nie lada wyzwaniem, ale - jak to się ładnie zwykło mówić - dla chcącego nic trudnego. Przedstawiam zbiór 20 trików, które ułatwiają mi znacznie stajenną egzystencję. Nie zastąpią pracy, żmudnego rozwiązywania problemów od podstaw, ale są totalnym must-have dla każdego kto chce przetrwać w stajni przez czas dłuższy niż chwilę. 

1. Koń rwący się na kantarze

Kiedyś miałam dość nieprzyjemną sytuację z koniem, kantarem i ulicą. Mianowicie szłam drogą prowadząc na uwiązie trzyletniego wałaszka, który - mówiąc szczerze - zupełnie się mnie nie słuchał. Zwierzę zaczęło się szarpać, ledwo je utrzymywałam, a za żadne skarby nie mogłam dopuścić by mi się zerwało. Musiłam bezpiecznie doprowadzić je do stajni. Żadne metody pedagogiczne, szkolenia, szukanie genezy czy inne stosowane przeze mnie metody były jak najbardziej nie na miejscu. Musiałam działać już, teraz, zaraz, w tej chwili. Skórę uratował mi zesłyszany niegdyś przez górala trik. 

Rozwiązanie: 

Mianowicie chodzi o to by przewinąć uwiąz przez pysk konia - innymi słowy włożyć mu je do mordki tworząc efekt prowizorycznego wędzidła. Mamy wtedy większą kontrolę nad zwierzęciem. 


2. Jak włożyć wędzidło

By włożyć wędziło (tudzież, jak w punkcie 1, uwiąz) zwierzęciu które usilnie zaciska szczęski należy włożyć kciuk lewej ręki do pyska i dotknąć nim w bezzębną przestrzeń. To powoduje odruch bezwarunkowy jakim jest otworzenie mordki. 

3. Koń galopujący na kantarze

A co jeśli koń zacznie galopować gdy trzymasz go na uwiązie? Trzymasz rozpaczliwie linkę, na której drugim końcu rozszalałe zwierzę pokonuje kolejne kilometry w stronę nieubłagalnie zbliżającego się wyjścia ze stajni? Powiem prosto z mostu: nie dasz rady utrzymać konia "gołymi rękami". Ja zwykle (o ile rzecz jasna nie jest to niebiezpieczne) podbiegam by zrównać się z koniem, chwytam prawą dłonią kantar (nie uwiąz), a łokieć tej samej ręki kładę na końską "klatę". Następnie zatrzymuję się w miejscu, zapieram czym się da :). 

W stajni znana jestem z tego, że nigdy nie puszczam uwiązu, nawet jeśli wymaga to ode mnie wbiegnięcia przed konia i zapracia się całym ciałem - ale tego akurat Wam nie radzę. Nie na moją odpowiedzialność :). 


4. Koń który "nadyma się" przy zapinaniu popręgu

Są takie konie które widząc popręg robią z siebie rozdymkę. Wiecie, taka ryba co wpompowuje w siebie powietrze by wydawać się większa. Koń modyfikuje ową podstawę wzbogacając ją w spojrzenie słodkiego kociaka: "przytyłem 10 kg, przepraszam". 

Rozwiązaniem tutaj jest przejście paru kroków - koń chodząc nie jest w stanie się "nadymać". To właśnie dlatego wielu jeźdźców podciąga popręgi w stępie a nie w klasycznym "stój".

5. Koń robiący baranie skoki

Rozwiązaniem tutaj jest trzymanie łba konia wyżej, nie pozwalanie zwierzęciu na obniżenie go. Z filzologicznego punktu widzenie koń nie jest w stanie brykać mając pysk w górze. 

6. Dębowanie

Kiedy koń zaczyna dębować trzeba pilnować by cały czas ruszał się do przodu. Zwierzę jest w stanie dębować tylko z pozycji "stój". 


7. Koń nie chce podać kopyta

Po pierwsze: nie chwytać "na chama" za pęcinę, tylko przesuwać dłonią od góry nogi aż do samego dołu. 

Po drugie: jeśli koń ma nogę którą chcesz właśnie podnieść obciążoną, oprzyj się o nią/postukaj palcami w łopatkę prosząc zwierzę o zrobienie kroku do przodu i tym samym odciążenia kończyny. 

Po trzecie: Można delikatnie postukać drugim końcem kopyski w kończynę. 

8. Zła nota na zawodach niskiej klasy

Zacznij wyjeżdżać narożniki, za to są "gratisowe" punkty :)

9. Czy drągi w krzyżaku muszą zawsze spadać?

Nie. Jeśli drągi w kopercie nie są ułożone prawidłowo (tzn. nie dzieli je 10 cm przerwy tylko dotykają się), zahaczenie kopytem przeszkody nie powinno jej zrzucić. Mimo wszytsko odradzam. 


10. Łydki idą za bardzo do przodu lub za bardzo do tyłu

Często jest tak, że jeśli jeździec pochyla się do przodu próbując złapać równowagę automatycznie przesuwa łydki w tył. I na odwrót: jeździec pochylając się w tył by złapać równowagę przesuwa łydki w przód. 

11. Koń kręci się dookoła własnej osi

O ile nie jest to jakiś niebezpieczny wyjątek lub młody ogierek widzący klacz, pomoże luźniejsze przywiązanie do stanowiska. 

12. Koń wyrywa kopyta podczas czyszczenia

Gdy trzymasz kopyto, a koń zaczyna je wyrywać, rozluźnij rękę i podąż za ruchem konia. Nie puszczaj nogi, ale nie baw się w "przeciąganie liny". 

13. Koń odmawia skoku/uskakuje

Bardzo często każdy koń ma własną, charakterystyczną dla siebie samego metodę odmawiania skoku. Są takie co uskakują zawsze w lewo, sa takie co zawsze w prawo i jeszcze inne które zatrzymują się przed przeszkodą. Naucz się metody Twojego konia i jej zapobiegaj. Jeśli koń zawsze uskauje w prawo, przygotuj się na to na chwilę przed skokiem mocniej napinając prawą wodzę (tak, w prawo jest wodza prawa, a nie lewa) i używając prawej łydki. 

14. Koń poniósł, a Ty ani nie panujesz nad sytuacją ani nie możesz się utrzymać

Jeśli już nic nie da się zrobić, to po prostu przytul się do końskiej szyi i "Niech się dzieje wola nieba..." 


15. Koń szarpie głową przy czyszczeniu

Znam bardzo wiele koni, które nie znoszą mieć zbyt dużych kantarów. Jeśli jakieś paski schodzą im zbyt nisko, tak że mają je zaraz na końcówce nosa, zaczynają z całej siły otrzepywać się. 

16. Koń podbiega do mnie "szczurząc się"

Zamiast uskakiwać w bok można po prostu unieść ręce w agresywnym geście, zrobić krok w kierunku konia. 

17. Koń nie chce przyspieszyć

Jeśli przypadek faktycznie jest dramatyczny, należy przyłożyć łydki i trzymając je na boku konia użyć bata. Kluczowe są słowa "trzymając łydki na boku". 

18. Młody koń ma problem z wybiciem - skoki

Rozwiązaniem sytuacji jest tutaj drąg-wkazówka którego ustawia się na około 5-6 metrów przed przeszkodą. To pomoże mu ustalić odległość od przeszkody. Z czasem wejdzie to mu w krew :)


19. Zatrzymać konia, którego nie da się zatrzymać

Zamiast ciągnąć za wodze wolę wyjechać ciasną woltę. 

20. Jak zrobić poprawną paradę...

A o tym będzie w kolejnym odcinku ;)


Znaliście może jakieś z moich "trików? A może macie swoje własne? Mam nadzieję, że post okazał się choć troszeczkę pomocny <3. 

Malwina


Copyright © 2014 JAK LEPIEJ JEŹDZIĆ KONNO? , Blogger
Wypasiony Katalog Stron